ירוק עולה

(פורסם בספר "החיים על פי ניר" – עדיין רלוונטי)

הרומן שלי עם הדולר החל בתחילת שנות השמונים כשגיליתי באחת מהמגירות של הורי מטבעות בסך של דולר ושמונה סנט שאבי הביא מאמריקה. ביקשתי את הרשות של הורי להפוך להיות בעל המציאה הזאת והם לשמחתי הסכימו. באותן שנים, למי שכח או לא יודע, הייתה בארץ אינפלציה של 400% והשקל החדש (יותר נכון הלירה ואחר כך השקל הישן) היו מפוחתים כל יום באחוזים נכבדים.
כל צהריים, אחרי שקניתי את עיתון מעריב מחנות המכולת, הייתי פותח את העיתון, מסתכל על השער היציג של הדולר ומכפיל ב 1.08. חוץ מהתרגול במתמטיקה הייתי נהנה ואפילו נפעם איך אפשר ל"התעשר" כל כך הרבה ביום אחד.
הפעם הבאה שנתקלתי בדולר בצורה רצינית הייתה כשהתחלתי לעבוד. מכיוון שאז עבדתי בשלוחה ישראלית של חברה אמריקאית גדולה השכר שלי היה צמוד לדולר. השנה הייתה 1995, ערך הדולר היה 3.00 ₪, והוא לא זז! עוברת לה שנה, שנתיים, שלוש והדולר מתקדם לו לאט לאט ולא מצליח (או לא רוצה) להדביק את האינפלציה.
ואז, בשנת 1998, החלטנו אני ואשתי לקנות דירה. כמו שאתם מנחשים שבוע אחרי שחתמנו על זיכרון דברים עם בעל דירה, פרץ המשבר ברוסיה והשער של הדולר קפץ מ 3.90 ₪ ל 4.32 ₪ תוך פחות משבוע, פיחות של 10% שהעלה את מחיר הדירה גם כן ב 10%. (אז מחירי הדירות היו בדולרים) בסוף העסקה לא יצאה לפועל, עקב סיבות רבות ומגוונות, וברגע שהעסקה בוטלה ירד מחיר הדולר חזרה ל 3.95 ₪. מאז עברו כבר 15 שנה והדולר הספיק לעלות עד כמעט 5 שקלים וירד לתהומות ה 3.25 כשהיום הוא שוב על סטרואידים ואוטוטו עובר את ה 4 ש"ח.

דולר
היו ימים…

השאלה היא מהן הסיבות לפיחות או ייסוף השקל לעומת הדולר? כל ערב לאחר קריאת השער היציג של הדולר מודיעה קריינית החדשות שהגורם הוא שינוי (או אי שינוי) בריבית, המצב הביטחוני, הגירעון בתקציב, משבר באמריקה, משבר עם אמריקה, בחירות או משקלו של ראש הממשלה. אמנם אילו גורמים חשובים אבל הגורם המרכזי לשינוי בשער הדולר הוא אף אחד מהם. כשאני קם בבוקר וחושב שאולי כדי לקנות דולרים השער שלו מיד עולה, שאני רוצה למכור השער מיד יורד. לכן הגעתי למסקנה שאני הוא הסיבה לשינויים בהתנהגות הדולר ואם אתם רוצים לדעת מה יקרה לו תתקשרו אלי ותעשו ההפך ממה שאני אגיד לכם.

6 תגובות בנושא “ירוק עולה

  1. הכתבה מדויקת לחלוטין מלבד שגיאה אחת גסה:

    לא אתה הגורם לשינוי בשער הדולר אלא אני. ביום שבו אני נאלץ לקחת גמ"ח (למי שלא יודע גמ"ח הוא הלוואת חסד שניתנת ומוחזרת ב-99 אחוז של ההלוואות בדולרים) שער הדולר יורד וביום שעליי להחזיר הוא קופץ בפראות. שיעור העלייה והירידה עומד ביחס ישר לסכום שעליי לקחת או להחזיר ולכן אם תפנו אליי אוכל אפילו לתת לכם תחזית מדויקת על מידת השינוי בשער הדולר.
    מאידך אני מוכן להתפשר אותך שהנהגת העולם מתאמת בין הברואים ושולחת אליך את המחשבות המתאימות בהתאם להתנהלות ההלוואות שלי.
    שלמה המלך החכם באדם סיכם את הסוגיה בספר משלי (טוב, טו) במילים כל ימי עני רעים וטוב לב משתה תמיד ועל כך אומרת הגמרא שאפילו הסעודות הנוספות בשבת גורמות לו לצער מאחר שהבטן שלו לא מורגשת לאכילה יתירה
    ומביאה את דבריו של בן סירא שלא רק ימיו אלא אף הלילות כי בשפל גגים גגו ובמרום הרים כרמו ממטר גגים לגגו ומעפר כרמו לכרמים. כלומר הגשם מגג ביתו הגבוה של בית העשיר יורד על גג בית בן סירא אומר אף לילות בשפל גגים גגו ובמרום הרים כרמו ממטר גגים לגגו ומעפר כרמו לכרמים ואילו האדמה מכרם העשיר שנמצא גבוה על ההר יורדת לכרם העשיר שנמצא בעמק קרוב לבית

    אהבתי

יש לך משהו להגיד? (לא חובה למלא פרטים בכדי להשאיר תגובה)