מונדיאל הגאדג'טים

אוהבים תחרויות בשיטת המפסיד עף? אוהבים גאדג'טים? מחפשים משהו לקרוא? אז הגעתם למקום הנכון – הגעתם למונדיאל הגאדג'טים.

הגדרת התחרות: איזה גאדג'ט הכי השפיע על איכות/צורת החיים ו/או ההתנהגות שלנו?

מי נכנס לתחרות: מוצר קטן, נישא ולשימוש אישי. יכול להיות מכאני, אלקטרוני או אופטי שיוצר לציבור הרחב בכמויות מסחריות. אחרי שלב הבתים המרגש והמפתיע כך נראת תמונת שמינית הגמר.

שמינית גמר (16)

משחק I: פותחן קופסאות נגד מצלמה
משחק II:
גפרור בטוח נגד ווקמן
משחק III:
פנס נגד אייפון
משחק IV:
גי.פי.אס נגד שלט רחוק
משחק V:
שעון יד נגד דיסק און קי
משחק VI:
מחשבון כיס נגד משקפיים
משחק VII:
גיים בוי נגד עט כדורי
משחק VIII:
טרנזיסטור רדיו נגד מזרק

(בסוגריים הדגם ו/או הזמן שגאדג'ט נהיה פופולרי)

משחק I

פותחן קופסאות – (אמצע המאה התשע עשרה) – היכולת לשמר ולשנע מזון בצורה קלה השפיעה רבות על האנושות. חוקרים יכלו לצאת למסעות ארוכים, חיילים נשאו בקלות אספקה על גבם וחקלאים היו תלויים פחות במזג האוויר. כדי להתפתח הייתה תעשיית המזון בקופסאות חייבת שתהיה דרך בטוחה לעקרת הבית לפתוח את הקופסאות בקלות, כזאת בלי צורך שהבעל יגיע למטבח עם מסור.
מצלמה – (Brownie , 1900) – ברגע שתיעוד הסביבה הפך לדבר שכל אחד מסוגל לעשות, נאלצו אנשים לשבת מול אלבומי טיולים ולשמוע אנקדוטות כמו "ופה סימה קנתה את הצעיף הכחול". המעבר לעידן הדיגיטלי שבו אין עלות לצילום תמונה או סרטון, יחד עם האינטרנט גרמו לכל משטר דיקטטורי לחשוש מהמצלמה אפילו יותר מאשר הרובה.
מנצחת המצלמה – כי כיום יש כבר קופסאות שלא צריך פותחן וגם הוציאו את הלוף מהמנות הקרב. אז תחייכו ותגידו טונה!

 משחק II

גפרור הבטוח – (1851) –  השליטה באש הייתה אחת מאבני הדרך החשובות בהיסטוריה של המין האנושי. חוץ נטרול אימת החושך, האש גירשה חיות טורפות, שיפרה את הטעם של חיות מתות, חיממה בחורף וגרמה לבני האדם לשבת מסביב למדורה ולתקשר אחד עם השני. השוודים היו הראשונים שיצרו את הגפרורים הבטוחים הראשונים, כאלו שלא צריך אישור מכבי אש כדי להחזיק בבית.
ווקמן – (Sony, 1979) – מסרו איבוקה, אחד ממייסדי חברת סוני רצה שיהיה לו קל להאזין למוזיקה בזמן הנסיעות העסקיות שלו. כשמסרו מבקש, מסרו מקבל והתוצאה שינתה את הדרך שבה אנשים מאזינים למוזיקה. תופעת לוואי מעניינת הייתה העלייה בתדירות שבה אנשים עושים כושר, כי לרוץ ולחשוב זה משעמם תחת.
מנצח הגפרור – אפשר להסתדר בלי מוזיקה אבל מדי פעם צריכים סיגריה. צריך לזכור שמותר לעשן רק במקומות המיועדים לכך.

משחק III

פנס(1910)– הפנס היה צריך לחכות לסוללה היבשה ולמנורת חוט הלהט מטונגסטן על מנת להפוך ללהיט. מאז הוא מלווה אותנו בנוחות ובבטחה במקומות כמו מערות חשוכות, סמטאות פשע אפלות או אוהל 12 באמצע צאלים כי הרס"פ שוב שכח להביא סולר לפק-פק.
אייפון – (2007) –הסיבה הראשונה שה IPhone נמצא פה כי הוא מיצג את הטלפון סלולרי, ואת העזרים הדיגיטליים האישים (PDA) – כמו ה Palm Pilot – שנמצאים אתנו מאמצע שנות התשעים. הסיבה השנייה שהוא פה זאת ה App Store, החנות שבה חברה מפינלנד יכולה למכור בקלות משחק בו ציפורים נוקמות בחזירים. הסיבה השלישית היא שכל מי שראה אותו בפעם הראשונה אמר "אני רוצה גם".
מנצח ה IPhone – יש פה מישהו שלא הוריד את אפליקציית הפנס?

 משחק IV

גי.פי.אס – (Magellan NAV 1000 – 1989). במלחמת המפרץ הראשונה סדאם חוסיין לא האמין שזה קורה לו. האמריקאים נסעו דרך המדבר הלוהט, הגיעו בול להיכן שרצו, וסגרו על הצבא שלו בתנועה מלקחיים קלאסית. בשנת 2000 חתם קלינטון על צו שמאפשר ל GPS אזרחי אותה רמת דיוק כמו צבאי, ומאז מאות חלונות של מכוניות לא התקלקלו, כי אף אחד לא פתח אותם כדי לשאול "סליחה, איך יוצאים מפתח תקווה?".
שלט רחוק(Lazy Bones – 1950) מכירים את הקטע שאתם שוכבים על הספה מול הטלוויזיה, רוצים להחליף ערוץ, לא מוצאים את השלט, וכתוצאה מכך ממשיכים לראות איזה תוכנית זוועתית על מחלה של זקנים? אז זאת הילדות של כל מי שגדל פה בישראל בשנות השבעים. טכנולוגית השליטה מרחוק עברה המון מהפכות שהאחרונה היא זיהוי תנועה כמו שנעשה בקינקט של מיקרוסופט.
 מנצח ה GPS – יותר חשוב להגיע לפגישה בזמן מאשר לכפתור ה Off של הטלוויזיה.

משחק V

שעון יד(Rolex – 1914) – עד מלחמת העולם הראשונה שעוני יד נחשבו לפריט נשי. אבל אז כשהיה צורך לדעת שבשעה 10:00 אתה אמור לצאת מהחפירה ולהסתער אל האויב, נהפך השעון היד לפריט חובה. המלחמה גם דרשה מהשעון להיות חזק, מדויק ועמיד למים. אחרי כמה שנים קשות, עושה היום שעון יד עושה קאמבק. גם כפריט אופנה יוקרתי וגם כמכשיר אלקטרוני עם כל היכולות של סמארטפון (עיין ערך Pebble).שעון יד
דיסק און קי (M-System – 2000) – אפילו בעידן האינטרנט והענן יש צורך להעביר אינפורמציה ממקום למקום בצורה פיזית. לאבא של הדיסק און קי קוראים זכרון הבזק והוא הומצא ע"י פוג'יו מסוקה בטושיבה. לאמא קוראים USB והיא הומצאה ע"י אג'י בהט באינטל. לרופא המיילד קוראים דב מורן. מאז הלידה המוצלחת ההיא דב מורן גרם לכמה הפלות.
מנצח הדיסק און קי – השמועה הרווחת שסטוקסנט, הווירוס שתקף את המתקנים האירנים, חדר למערכת בעזרת דיסק און קי נגוע.

משחק VI

מחשבון כיס (Busicom LE-120A – 1971)  – הנכד של האבקוס, הבן של סרגל החישוב. מחשבון הכיס אפשר, בפעם הראשונה, לכל אחד מאתנו ליהנות מהיתרון של המכונה, שזה לעשות חישובים מתמטיים במהירות ובלי טעות. מהנדסים מכל הסוגים יכלו להקדיש את זמנם לתחום עבודתם מבלי הצורך לזכור להעביר 1. שיפוצניקים חישבו מהר כמה זה יעלה לנו יותר אם גם נרצה קבלה.
משקפיים – (הומצאו במאה ב 13 – נהיו זמינות במאה ב 15) –  פעם כמעט ולא היו אנשים שלא ראו טוב. אם במקרה נולד ילד שלא ראה כמו שצריך, הייתה סבירות די גדולה שעד שיגיע לבגרותו הוא ייפול לבור, יאכל ע"י חיית טרף או יפסיד בקרב. האופציה ל"תקן" את הגנים שקיבלת מההורים היא קפיצה אבולוציונית שמודרגת גבוה בטבלה יחד עם הכלי הראשון שהשתמש בו האדם.
מנצחים המשקפיים – הראשונים שהשתמשו במחשבון כיס היו גיקים עם משקפיים.

 משחק VII

גיים בוי – (1989) – יחד עם הפורנו וההימורים, גם משחקים מניעים את התפתחות האדם והטכנולוגיה. מיליוני האנשים שהתאהבו במכשיר הקטן והפשוט, וכללו לראשונה גם מבוגרים, שיחקו את הטטריס שהגיע מהאימפריה הסובייטית הקורסת. הפוקימון, עוד משחק להיט, הוכיח לכולם שאפשר לעשות מרצ'נדייזינג גם ממשחק מחשב, ולהוציא עוד כסף מההורים.
עט כדורי (Reynolds Rocket – 1945) – מהרגע שבני האדם המציאו את הכתב, כל המצאה חדשה שהקלה על הכתיבה או ההפצה של חומר כתוב, הקפיצה את האנושות קדימה. ב 1945 נמכר כל עט ב $12.5 ($160 של היום). כיום נמכרים 10 עטים בשלוש דולר, דבר שמאפשר לנערות לצייר אין סוף לבבות בסוף המחברת.
מנצח ה GameBoy – הכפתורים של ה GameBoy  היו הכנה טובה לכתיבת מסרונים מהירה.

 משחק VIII

טרנזיסטור רדיו (Regency TR-1 – 1954) – קוראים לו כך כי במקום שפופרות ואקום גדולות, היה זה אחד המכשירים הראשונים שהכילו את הפלא החדש, הטרנזיסטור, שבישר את תחילת העידן האלקטרוני. מיליארדי מכשירי הרדיו שנמכרו עד היום שינו לחלוטין את הצורה שבה אנשים צורכים את החדשות והמוזיקה. לנו הישראלים האסוציאציה שעולה לרובנו בראש היא קבוצה של חיילים רוכנת על ג'יפ, ומחכה לשמוע שהכריזו על הפסקת-אש.
מזרק – (1853) –  חולי אינסולין, אחיות שעושות בדיקות דם  ומכורים לסמים יסכימו כולם שבלי המזרק החיים שלהם היו הרבה יותר קשים. המזרק מהווה עדיין, 160 שנה אחרי שהומצא ע"י ד"ר אלכסנדר ווד הסקוטי, הדרך המהירה ביותר להכניס חומרים למחזור הדם. זה לא כולל את מזרקי השוקולד שנמכרים בחנויות ממתקים.
מנצח המזרק – כי אם במלחמות עסקנו, מזרק עזר להציל חיילים.

 

רבע גמר (8)

 

מצלמה
גפרור
מנצח הגפרור – הדרך למנוע מערס להרביץ לך זה להדליק לו את הסיגריה ולא לצלם את החברה שלו.

 

IPhone
GPS
מנצח ה IPhone – מישהו אמר Built-In GPS?

 

דיסק און קי
משקפייםמשקפיים חדש
מנצחים המשקפיים  – גם רבע גמר זה יפה למוצר ישראלי אבל בלי משקפיים איך תמצא את החור של ה USB במחשב?

 

GameBoy
מזרק
מנצח ה GameBoy – עדיף לראות אנשים מכורים למשחקים ולא להרואין.

 

חצי גמר (4)

 

גפרור
IPhoneWaze
מנצח ה IPhone – מישהו אמר אפליקציה להדלקת אש? אז עדיין אין, אבל זה רק שאלה של זמן של IPhone ודומיו יהיה ציין לייזר קטן. אתו תוכל להדליק מה שאתה רוצה, וגם לשגע מרצים עם הנקודה האדומה.

 

משקפיים
GameBoy
מנצחים המשקפיים – את הנזק לעיניים עקב משחק ב GameBoy אפשר לתקן בקלות ע"י משקפיים.

גמר (2)

 

משקפיים
IPhone
IPhone – למרות שמאות שנים מפרידות בין שני הגאדג'טים הללו זה היה מאבק צמוד ביותר. מאבק מעניין במיוחד בגלל שהגאדג'ט הבא שיכבוש את העולם בסערה, הוא בעצם הכלאה של השניים – אבולוציה דרוויניסטית במיטבה אם תרצו – המשקפיים של גוגל. אבל בגלל שהחלק ה"סמארטפוני" בהכלאה הזאת יותר משמעותי, וגם בגלל שאפשר להפטר ממשקפיים בעזרת ניתוחי לייזר, קיבל ה IPhone את המקום הראשון. זה בשבילך סטיב, מקווים שאתה נהנה שם למעלה.

הנה מה שאחרים חשבו:

מאה הגאדג'טים של Time
101 גאדג'טים ששינו את העולם – מכאניקה פופולרית

 

2 תגובות בנושא “מונדיאל הגאדג'טים

יש לך משהו להגיד? (לא חובה למלא פרטים בכדי להשאיר תגובה)