הדרך אל האפסטור

פורסם במקור, בגרסה שונה, בגיליון ספטמבר 2013 של "בלייזר".

שמעתם על אפליקציית ספר החוקים של בלייזר? אז ליוויתי את הפיתוח במשך חודש, ועכשיו תשמעו איך מביאים דבר כזה משלב ה"וואלה מגניב" אל האפסטור. במקור כתבתי כתבה של 3000 מילים אבל אז העורך אמר לי שעדיף להסביר את זה בצורה של משחק. לדאבוני הוא צדק. וחוץ מזה תודה לאנשים של iApps שאשכרה כתבו את האפליקציה.

שלב

הוראות

1

רעיון – חשוב על רעיון לאפליקציה, יחד עם מודל רווח הגיוני, שהרבה אנשים ירצו. תמחק ישר מהרשימה שלך כל דבר שמכיל את המילים "רשת חברתית", "ניווט" ו "ציפורים".

2

תריץ את הרעיון – הצג את הרעיון לחברים, משפחה, אנשים שעובדים איתך וסתם בני אדם שמתים לדבר עם מישהו. אם אחת מהתשובות היא "יש כבר כזאת" או צחוק מתגלגל חזור לשלב 1.

3

אפשריות מימוש – אם בחרת לממש את הרעיון שלך לבד, קח לך שנה ללמוד עיצוב, תכנות ושיווק וחדל לשחק במשחק זה. אחרת תמצא מישהו שיעשה זאת בשבילך.

4

חפש חברה – מצא חברה מקצועית שנותנת לך את כל מה שצריך: עיצוב, תכנות, שיווק, תחזוקה שוטפת וגם עזרה נפשית ברגעים הקשים. בוא נניח שבחרת את iApps וחתמת חוזה עם המנכ"ל אורי סגל.

5

איפיון ראשוני – שב עם מנהל הקריאייטיב שי גולדברג, ספר לו על הרעיון שלך ומה חשוב לך שיהיה באפליקציה. תזרוק כל מה שעולה בראשך אבל תקשיב טוב טוב לפידבק שתקבל תוך כדי. אין חכם כבעל ניסיון.

6

חווית המשתמש – שי יושב בחדרו וחושב על איך צריכה להראות (User Interface) ולהתנהג (User Experience) האפליקציה. הוא מחזיק בידו עיפרון ומתחיל לקשקש על דף ריק סקיצות של מסכים. מדהים שעוד לא יצרו אפליקציה לתכנון אפליקציות.

7

עיצוב – על בסיס הסקיצות וההנחיות של מנהל הקריאייטיב, מכינה מחלקת העיצוב את כל מסכים של האפליקציה. הידעת? Icon בעברית זה צלמית.

8

אישור לקוח – אתה מוזמן לפגישה שבה יציגו לך על מסך טלוויזיה גדול הדמייה (Mock Up) של האפליקציה. אם ממש לא אהבת מה שהראו לך חזור לשלב 6.

9

גרפיקה – אחרי תיקונים קלים בעקבות המשוב שנתת, המעצבת מכינה את הגרפיקה בפורמט מתאים (PNG), על מנת שצוות המתכנתים יוכל סוף סוף להתחיל לתכנת את האפליקציה.

10

תכנון – ארכיטקטורה – אודי לומניץ, מנהל הפיתוח, מכין  מסמך וורד שנקרא "איפיון טכני לאפליקציה שלך". במסמך רשומים בין היתר תיאור של צורת שמירה של הנתונים, איזה קוד צריך לטפל באיזה תכונה (Feature) ודגשים מיוחדים לתכנות. מסמך מעולה לחולי אינסומניה.

11

שמירת נתונים – לכל אפליקציה יש נתונים שהיא צריכה לשמור. אם צריך רק מסד נתונים (Database) פנימי בלי צורך לגשת לנתונים שנמצאים אי שם ברחבי האינטרנט (מרשתת) דלג לשלב 13.

12

צד שרת (Server Side) – אי שם בענן (Cloud) יהיו מחשבים שיתקשרו עם האפליקציה שלך. פה צריך להחליט איך הם יתקשרו, מה יעבור בערוץ התקשורת ואיך צריכה להתנהג האפליקציה כאשר היא לא מצליח לתקשר עם אותם מחשבים.

13

פיתוח – ירון סרור, מפתח, מיצר פרויקט חדש בסביבת העבודה של אפל (XCode) ומתחיל לכתוב את הקוד של האפליקציה בשפה הייחודית לאפל (Objective-C), לפי מסמך האיפיון הטכני.

14

עוד פיתוח – שאר המפתחים מצטרפים לפיתוח וכותבים חלקים אחרים (Modules). אחר כך הם עושים אינטגרציה בין החלקים. פה אין הבדל בין חלקים שמגיעים מדרום העיר לחלקים שמגיעים מצפון העיר.

15

בדיקות איכות (QA) – החוק הראשון של מועדון הקרב הוא שלא מדברים על מועדון הקרב. החוק הראשון של בדיקות איכות הוא שמי שבודק תרחיש (Scenario) מסוים לא יהיה זה שפיתח אותו. נמצאו באגים? חזור לשלב 14.

16

הצגה ללקוח – אתה שוב מוזמן לפגישה והפעם יתנו לך ביד iPhone שמריץ את האפליקציה שלך ואתה תתרגש לראות שהרעיון שלך קרם עוד וגידים. שחק עם האפליקציה כמה שתרצה ורשום בצד איזה שינויים / תוספות אתה רוצה לעשות. הרשימה ריקה? דלג לשלב 18.

17

תיקונים ושינויים – על בסיס הרשימה שלך, משנים אנשי מחלקת העיצוב והמתכנתים את האפליקציה. אם היית בשלב הזה יותר מדי פעמים אולי יש בעיה. חזור לשלב 15.

18

אישור סופי של הלקוח – זהו אתה מרוצה ומרגיש שהאפליקציה שלך מוכנה. אתה לוחץ ידיים לכל הצוות, אומר מילה טוב, פותח איזה בונבוניירה (לא טובלרון!) ויחד מתכוננים לשלב של הגשת האפליקציה לחנות האפסטור של אפל.

19

אתנחתא קלה

שבעה דברים שגבר צריך לדעת על חברת i-Apps

1)      לאורי סגל המנכ"ל יש את אוסף הסיינפלד הכי גדול במזרח התיכון שכולל את המצקת המקורית של ה Soup Nazi. היום הוא בטח היה אומר "No App for You".

2)      בחברה מועסקות שלוש מתכנתות חרדיות מבני-ברק. אפשר לנחש שהן לא עבדו על האפליקציה של בלייזר.

3)      ברשימת האפליקציות שנכתבו ע"י החברה יש בין היתר אפליקציה למשחק מטקות ואפליקציה של חבר הכנסת לשעבר יואל חסון. אין קשר בין שתי אפליקציות.

4)      ב iApps פיתחו מודל מיוחד של סטאז' עבור מתכנתים חסרי ניסיון. חשוב לציין שמדובר על ניסיון בתכנות ולא ניסיון מיני.

5)      בחברה מאד מאמינים בשיווק ומיתוג ולכן אורי סגל המנכ"ל מופיע בהמון תוכניות בטלוויזיה. חבל שהמזכירה של החברה לא מופיעה במקומו, היא פשוט נראית כל כך הרבה יותר טוב ממנו.

6)      שי גולדברג, מנהל הקריאיטיב, הוא בוגר המסלול לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון H.I.T (בהצטיינות). גם אתם שמתם לב ש HIT  בעברית זה מכה?

7)      בממוצע שני מיליון גולשים מגיעים בחודש לאתרי iPhoneil.net ו iAndroidil.net של החברה. רק להשוואה בממוצע אלף מגיעים בחודש לבלוג שלי.

20

הגשה לאפסטור – דרך סביבת הפיתוח (XCode), ממלא אודי, מנהל הפיתוח, את כל הפרטים הדרושים. שם, תיאור ,מילות מפתח, צילומי מסך, מודל רכישה, כתובת אתר תמיכה, והאם האפליקציה מכילה עירום, גסויות, הימורים וכדומה. אחרי קבלת אישור על ההגשה, יושבים וממתינים.

21

תקופת ההמתנה – זה יכול לקחת עד שבועיים. כל אפליקציה נבדקת ע"י אחד מעובדי אפל על מנת לוודא שהיא לא חורגת ממה שמותר לאפליקציה לעשות. יש המכנים זאת  דיקטטורה, אבל זה מגן על הלקוחות שתמיד לוחצים "כן" שאפליקציות מבקשות מהם אישור לעשות משהו.

22

יש אישור?  יש לך לינק לאפליקציה שיושבת על המדפים של האפסטור.
אין אישור? תן לצוות שיתקן את החריגות וחזור לשלב 20. (תזהר לא להרגיז יותר מדי את החבר'ה באפל).

23

שיווק – תתחנף לעיתונאים וקובעי דעה. תשתולל ברשתות החברתיות. דחוף את האפליקציה שלך בכל דרך אפשרית. תשתמש בערוצי השיווק של iApps. אין לך ברירה. כל יום נוספות עוד כ 800 אפליקציות לחנות של אפל.

24

תגובות הקהל לאפליקציה – עקוב אחרי כמות ההורדות של האפליקציה שלך ואילו תגובות משאירים המשתמשים. אם יש דברים שצריך לשנות, באגים שצריך לתקן או תכונות שצריך להוסיף חזור לשלב 5. לא הלך? חזור לשלב 1. רוצה להוציא את האפליקציה גם לאנדרואיד? שחק את המשחק הזה בגרסה לאנדרואיד. ואם עשית בוכטות תהיה גבר ותן טיפה, בכל זאת המשחק עזר לך.

IPhone_5 WHITE Blazer Main

אם הייתה לי אגורה כל פעם שמישהו שאל אותי מתי תצא הגרסא ל Windows Phone, הייתה לי היום אגורה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טכנולוגיה, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s