רוץ בן גילי

קשה להאמין כמה משמעותי המרחק בין העיירה מרתון לאתונה עבור אנשים בגיל שלי. פתאום, בלי שום אזהרה מוקדמת, הם מחליטים שהדבר הכי חשוב בעולם זה לשחזר את האגדה אודות פידיפידס. פידיפידס היה טוראי מורעל בחיל השליחים האתונאי, שרץ מהעיר מרתון ועד אתונה בשנת 490 לפנה"ס, בכדי להביא את הידיעה המשמחת על הניצחון של היוונים על הפולשים הפרסים בקרב מרתון. חשוב לציין שני דברים. הראשון, שהמרחק הכי קצר בין העיר מרתון לאתונה הוא לא 42 ק"מ ו 195 מטר אלא, לפי טענות מומחים, 34 ק"מ ו 500  מטר. נכון שאז לא היו מערכות GPS אבל יש ההרגשה שבגלל היותו גבר, פידיפידס לא עצר לשאול הנחיות. הדבר השני שחשוב לציין שבסוף הריצה הוא מת.
הסימפטומים של החולים במחלת "שגעת המרתון" הם מאד ברורים. זה מתחיל במסע קניות, שאפילו נשים אומרת עליו "וואו הגזמת!". בסיום מסע הקניות יש ברשות הגבר נעלי ריצה באלף ₪, שעון-GPS-מודד דופק-סופר קלוריות עם קישור ישיר לאינטרנט, חולצה צהובה ודוחה (זיעה) וסט נתלה של בקבוקי שתיה אנטי בקטריאליים. זה ממשיך בפוסטים בכל רשת חברתית, אפילו LinkedIn, שמראים מפה עם שרטוט של מסלול ריצה ונתונים כמו זמן התחלה, זמן כולל, אורך וכמות קלוריות שנשרפה. זה מחמיר שכל שיחה עם אותו מעריץ של פידיפידס תמיד מגיעה לנושא ריצה, ואיזה מזון מגעיל אך בריא צריך לאכול ומתי.
תראו אני לא נגד פעילות גופנית. כל המחקרים מוכחים שהיא עוזרת לשפר את איכות החיים אבל לרוץ במרתון גיל 40+? לא סתם כתוב בקהלת, פרק ג' – "לכל, זמן; ועת לכל-חפץ, תחת השמים. עת ללדת, ועת למות; עת לטעת, ועת לעקור נטוע. עת לרוץ מרתון ועת לצפות באנשים אחרים רצים מרתון". כן, אני מודה מאז ומעולם שנאתי לרוץ לשם ריצה. זה פשוט חסר תועלת. אני יכול להבין את פידיפידס שהיה צריך להודיע לאתונאים לא למכור את המניות שלהם בבורסה היוונית אבל לרוץ סתם? מילא לרוץ אחרי כדור עגול, אבל לרוץ סתם???

running
איזה כיף כבר לא כואב לי הצוואר!

לפני שנמשיך גילוי נאות קטן. היה רגע סינגולרי אחד בחיי שבו הבנתי שריצה זה דבר שיש לו שימוש. בה"ד 1, בית ספר לקצינים של צה"ל, הוא לדאבונם של רבים וטובים בחיל השיריון בשליטת חילות הרגלים. זה אומר שכל בוקר נאלצתי לרוץ, וכל יום שישי נפתח בבוחן בר-אור שכלל ריצה של 2000 מטר. השיא האישי שלי היה שמונה דקות ועשרים וחמש שניות, שבסיומם אפילו לא קיללתי את דויד בן גוריון על זה שהחליט להקים את מדינת היהודים בארץ ישראל. אבל בעוד חירניק באמת צריך את היכולת לרוץ למרחקים ארוכים, מה התועלת שהיא מביאה לגבר מעל גיל 40+? אתה רוצה להרשים נשים? תראה שיש לך כסף. אתה רוצה להרשים גברים? תראה שיש לך כסף. אתה רוצה לברוח מהמדינה כי רודפים אחריך? גם פה יעזור לך כסף. אז במקום לבזבז את הזמן שלך בריצה, תעשה כסף!
הטיעון האולטימטיבי של חובבי הריצה הוא שבקילומטר ה 23 משתחררים לך בגוף אנדורפינים. אותם חומרים כימיים המצויים באופן טבעי במוח ועוזרים לשיכוך כאבים ולהרגשה טובה. אז תמיד אני עונה שחוץ מבעת פעילות גופנית מאומצת, האנדורפינים משתחררים גם בזמן יחסי מין, שמחה, חיוך, צחוק, עיסוי, שינה, אכילת שוקולד וחשיפה לבעלי חיים ידידותיים. אחרי כל תשובה כזאת אני מרגיש שמותר לי לצעוק "שח מט! מדרפקר!".
ג'ורג' מאלורי שנולד בשנת 1886 היה מטפס הרים בריטי, שהשתתף בשלוש המשלחות הבריטיות הראשונות לאוורסט, בשנות ה-20 המוקדמות של המאה העשרים. התשובה שלו "בגלל שזה שם"  לשאלה "למה אתה רוצה לטפס לאוורסט?" קיבלה את תואר "שלושת המילים הכי מפורסמות בתחום טיפוס ההרים". אני טוען שאם אפשר להגיע לשם באוטו אז עדיף. חוץ מזה נחשו מה קרה לו בשנת 1924 בזמן טיפוס להר אוורסט? הוא מת.

12 תגובות בנושא “רוץ בן גילי

  1. האם אני מבינה נכון ויש לך כוונה לרוץ מראתון?
    אם כן, כדאי להתחיל את האימונים בהדרגה
    ולהתייעץ באיזשהו מאמן. המאמנים יודעים הרבה ומביאים לתוצאות ( מניסיון אישי).
    האם יש לאוסיין בולט ממה לחשוש?

    אהבתי

      1. חבל. ההפסד כולו שלך.
        חשבתי שסוף סוף יהיה איזה ישראלי שיתמודד במראתון מול כל האפריקאים, ויבצע מהפך עולמי לשים את Israel על המפה.
        טוב, אי אפשר לדעת, אולי זאת תהיה. דווקא אני…

        אהבתי

    1. לפי דף הפייסבוק שלך אתה רץ בממוצע 1.4 פעמים בשבוע ובכל פעם בממוצע 6.6 ק"מ. זאת אומרת שתוך 4.5 שבועות תרוץ מרתון. יש לך עוד הרבה לשאוף עד שתרד לרמת הכושר שלי.

      אהבתי

  2. איזה פוסט מטופש. אנשים שרצים מרתון בודד עושים זאת כדי להרשים אחרים. אנשים שרצים הרבה מרתונים עושים זאת בשביל עצמם, זה ההבדל. זה נפוץ מאוד ולכן כבר לא מרשים אף אחד.

    ולא צריך את כל הציוד שציינת, רק זוג נעליים טוב (כנראה 2 אם אתה כולל את האימונים) וכמה בגדים מנדפים. זה הכל.

    אהבתי

יש לך משהו להגיד? (לא חובה למלא פרטים בכדי להשאיר תגובה)